Sommarlov...! :-)

Nu börjar vårterminen gå mot sitt slut, många av barnen har redan tagit sommarlov och om ett par veckor tar även vi andra semester. Så nu hoppas vi på sol och värme.

I början av juni hade vi vår årliga sommarfest där vi bjuder in alla barn och föräldrar, vi grillar, sjunger, avtackar våra 5åringar och bjuder på fika som barnen bakat. Jättemysigt och trevligt! I år var det bara Robin som går över till förskoleklass och vi hoppas han kommer få det jättebra och kul på skolan.

Vi har odlat i våra pallkragar, lök, morötter, sockerärtor och rödbetor. Vi sådde även tidigare under våren tomat-, paprika-, apelsin-, äpple- och päronkärnor. Tomater och paprika fick vi massor av så vi delade isär så alla barnen fick varsin med sig hem och Robin som var vår enda femåring fick en apelsinplanta. Vi sparade även några tomat och paprika plantor här på Småfolk, men vi satt ut dem för tidigt så de vart det inget med tyvärr. Men vi har lärt oss något till nästa år :-)I äpple- och päronkrukorna kom det aldrig upp något. I våra pallkragar har det börjat växa som bara den iallafall, så vi hoppas på bra skörd till hösten. Sen har vi en balja med smultronplantor som också växer så det knakar, så där hoppas vi på bär snart.

Förutom detta har Björnan jobbat klart i sina Jag är 4 och Jag är 5 böcker och så har de pratat om Sveriges nationaldag och målat svenska flaggan.

Vargarna fick ha önskevecka sista veckan innan sommarlovet då vi titta tillbaka i bildpärmen vad vi har gjort. Så en dag var vi på promenad till kossorna och hästarna. En dag var vi på gården och lekte och en dag till skogen och hälsa på myrorna och ekorren. Men vi lyckas ju aldrig få se den där ekorren nångång som är där och äter upp alla kottar.

Rävarna jobbar på med babblarna och är även ute på gården ofta och leker och utforskar världen.

Vi har haft två födelsedagsbarn i juni, Annie har fyllt 2år och Tyra har fyllt 3år. Grattis till er!

Med det vill vi önska er alla en riktig skön sommar!!! Kram från oss små som stora här på Småfolk :-)