V 41 & 42

Nu har det gått två veckor sen sist och då var vi i bondgårdens värld. Och från att ha pratat om vad alla djuren ger oss människor t.ex. att äta, vart det en naturlig övergång till våra egna kroppar.

Vi har jobbat mycket i stor- och småbarnsgrupp, men även i mixgrupper vid vissa moment och i samlingen som vi har i helgrupp har vi sjungit många nya rörelsesånger som handlat om våra kroppar och dess delar.

Sen började vi med att måla av alla barnens kroppar på papper. Här får ni ser hur storbarnsgruppen har jobbat med sina :-)

De mindre fick sätta ut kroppsdelar på en stor kropp som var avritad av fröken Anna och då vart det ju självklart även en bebis i magen eftersom Anna är gravid. Sen fick de försöka måla ut öga, näsa, mun på sina egna kroppar på väggen och även färglägga byxor och tröjor :-)
Storbarnen kom även in en dag med ett kroppspussel till de små.

Småbarnsgruppen har också haft Bamsegympa och lite hinderbana i gympasalen en dag i veckan.
Och en annan dag var vi ut i skogen och byggde en gubbe med hjälp av naturens material. Nån av barnen sa det var tomten :-)

Storbarnen pratade och läste även om hur barn blir till. På bilden här bredvid ser ni deras svar och kommentarer :-)

Som avslutning på vårat kroppen tema jobbade vi en dag med tre av våra sinnen, känsel, smak och lukt. I ett rum hade vi massagesaga, i ett rum fick de känna på olika saker i en känsellåda och även känna i varandras ansikten med ögonbindel för å se om de kunde gissa vem det var och i det tredje rummet fick de smaka och lukta på olika saker. De stora fick blunda och gissa vad det var medan de små fick en smak och lukt upplevelse.

Den här veckan har det ju även varit älgjakt här omkring, så på fredagen kom några jägare å visade upp en älg de skjutit och med det går vi in i våran Älgjaktsvecka på Småfolk... Men den får ni läsa och se mer om nästa vecka :-)