Vecka 43 Älgjakt

Förra veckan började vi med pyssel med älgtema. Storbarnen klippte och klistra ett eget älgcollage och småbarnen målade älgar som nu får bo i en härlig skog.

Nästa dag var det dags för uppskjutningen inför älgjakten. Alla barn som ville fick skjuta på en skjuttavla. Tavlan fick barnen ta med hem och häftigt var det när det faktiskt var skotthål i tavlan! Vädret var dock inte det bästa och vi blev frusna allihop men barnen bestämde att fröknarna skulle vara älgar och barnen skulle vara älgjägare som jagade älgarna, de stod inte på innan vi var varma i kläderna igen!=)

Torsdagen var det äntligen dags för älgjakt. Alla barnen fick klä sig riktigt varmt för även denna dag var det blött och kallt. Vi promenerade till skogs och barnen fick ett eget passnummer att sätta sig vid. Sen blev det spännande när det började skälla och braka i skogen, vi kunde även höra älgen låta. För några blev spänningen för stor men de andra satt redo med sina gevär.
Det kom aldrig fram någon älg utan Nisse kom ut från skogen som hade jagat älgen med sin hund som hade smitit, barnen berätta för Nisse att de faktiskt hade hört både hunden och älgen.
Efter att älgjakten var avslutad så var det dags att äta sin egna lilla matsäck, men det var alldeles för blött att äta ute så vi fick äta inne istället. Men jakten blev lyckad ändå trots vädret!=)

Denna vecka (v44) är det höstlov och många barn kommer vara lediga och vi kommer inte att ha någon planerad aktivitet utan det kommer vara en lugn vecka med en massa höstmys.=)

Kommentera gärna: