Mycket har hänt sen sist...

Nu var det jättelänge sen vi blogga, men det är den som får ligga åt sidan om det är mycket att göra. Vi har haft fem inskolningar nu under våren, så nu är vi 24 barn här på Småfolk :-)
Så under våren och sommaren kommer vi att renovera upp övervåningen, dra ny ventilation och byta värmesystem. Vi kommer fortsätta att vara en 1 avd förskola men att de stora barnen 3-5 kommer att ha mer verksamhet uppå from hösten. Vi har utökat våran köktjänst, så istället för att hon bara sköter lunchen fixar hon även nu frukost och mellanmål. Sen ligger även städ på henne nu. Vilket betyder mer tid för oss pedagoger i barngruppen.

Vad har vi då gjort i verksamheten sen sist...? Vi började med att ha fordonstema utifrån storbarnens önskemål. I samband med det introducerades vårat nya arbetsmaterial babblarna som de minsta byggde en bil åt.

Sen har vi även köpt in ett annat material som heter utikuligt som Vargarna och Björnarna har börjat använda en del. Vi har ju den lyckan att vi har skogen alldeless intill. Vargarna har varit på upptäcktsfärd i skogen, plockat skräp, gjort en naturruta och hälsat på ekorren. Björnana har haft matematik i skogen, använt uppdragskort och massa annat skoj.

Vi har firat lite olika saker också, några barn har fyllt år, Norge har haft nationaldag och eftersom vi har barn som härstammar i från Norge vill vi uppmärksamma det. Men sen har ju även förskolan fyllt år :-) Eller som en pojke sa: -Det är dagis nationaldag idag! :-)
Den 21 maj varje år är det förskolansdag och temat i Torsby kommun i år var matematik. Vi hadeunder natten haft besök av ett gäng sjörövare här som hade gjort i ordning en skattjakt med matteuppdrag :-)

Detta var lite av vad som pågått på Småfolk under våren... Inte många veckor kvar på terminen och sommarfest väntar om några veckor :-)